Wednesday, January 23, 2013

Corruption curbs crimp luxury market


From China Dailyhttp://www.chinadaily.com.cn/china/2013-01/17/content_16128533.htm:
Government moves to fight corruption will have some surprising effectsincluding putting a possible dent in the market for luxury goodsas Wang Wen finds out.
Strict government regulations to ban officialsconsumption of luxury items are expected to soften the luxury goods market and change patterns of consumer consumption.
Statistics from the Federation of the Swiss Watch Industry show that Swiss watch exports to the Chinese mainland dropped 27.5 percent year-on-year in September.
Corruption curbs crimp luxury market
A pedestrian walks by a Swiss watch advertisement in downtown Shanghai in September 2011. JingWei / for China Daily
China's demand had been weakening through the yearbut September was the worstfollowed by another 12.3 percent fall in Octobernoted Ren Guoqianga partner at Roland Berger Strategy Consultants in Chinaa consulting firm based in Germany.
Ren said government officialswho used to be the main recipients of luxury watches as gifts,were unsure about the future policy environment.
Several government officials who were noticed by the public to own luxury watches were investigated for corruption in 2012. One was the director of the provincial administration of work safetywho wore a Swiss watch when appearing at the site of a highway accident.
Officials are cautious now about receiving giftsRen said.
"It hurts the luxury watch business a lot," since more than 25 percent of the luxury items sold on the Chinese mainland were used as gifts.
The government has made a new regulation banning government officials from using public funds to buy luxury itemsThe regulation was made in July and came into effect in October.
The regulation specifically restricts buying luxury items as giftsespecially products such as men's watches and garmentssaid Bruno Lannesa partner of Bain & Coa consultancy based in the United States.
Bain & Co shows that the yearly sale of luxury watches would fall 5 percent on the Chinese mainland in 2012, whereas in 2011 the figure rose as much as 40 percent.
Domestic distributors were also hit.
"The ban will have an adverse effect on our watch sales," said Sun Xuguangthe operations manager at Sparkle Roll Group Ltda Hong Kong-listed luxury dealer of Swiss independent watch brandsincluding Parmigiani and DeWitt.
Very high-end watches are eye-catching and easily recognized by the public and so will be affected moreSun added.
The recent ban on public money for luxury goods has had an impact not only on salesbut also on consumer trends.
Buying giftswhich will remain an important part of luxury spendingis moving away from items with logos due to the extensive exposure on social mediasaid Lannes.

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